Choroby oczu psa

Niekiedy choroby oczu są minimalizowane, często bowiem nie zdajemy sobie sprawy, że większość nieleczonych schorzeń dotykających oko, kończy się utratą wzroku. Warto więc dbać nie tylko o swoje oczy, ale także o oczy swoich pupili. Jeżeli bowiem właściciel zaniedba ten aspekt życia, jego podopieczny sam nie upomni się o to. Przyczyny wystąpienia chorób oczu mogą być różnorakie, najczęściej jednak są one wrodzone lub też powstałe w wyniku urazów oraz schorzeń.

Ektropium Jest to schorzenie, które niezwykle łatwo jest zdiagnozować. Posiada bowiem bardzo wiele objawów, z których najbardziej charakterystyczną jest wywinięcie się na zewnątrz oka powieki zwierzęcia. Owe wywinięcie niesie za sobą bardzo wiele dalszych powikłań. Wywinięta powieka nie spełnia bowiem swojego głównego zadania, jakim jest ochrona oka oraz jego nawilżenie. Szybko więc może dojść do zakażenia bakteriami oraz zanieczyszczenia. Bardzo często również w oku powstaje infekcja, która jest skutkiem braku nawilżenia, a która powoduje obniżenie jakości widzenia. Niesie za sobą również inne konsekwencje, taki jak światłowstręt oraz kurczowe zamykanie powieki, co może doprowadzić nawet do zapalenia rogówki i spojówki.

Leczenie: zazwyczaj leczenie rozpoczyna się od podania leków odmiejscowych. Jeśli jednak choroba jest już w zaawansowanym stopniu niezbędne jest wykonanie korekcji powieki. Dokonuje się tego podobnie jak w Entropium, a więc delikatnie odciągając powiekę od oka.

Entropium Kolejna choroba, będąca dziedziczną wadą powieki. Schorzenie to podobnie z resztą, co Ektropium jest dość łatwe w zdiagnozowaniu, gdyż ma podobne objawy. W tym przypadku jednak powieka wywija się do środka oka, a co za tym idzie również i znajdująca się na powiece sierść dostaje się do środka oka, powodując przy tym jego podrażnienie. Konsekwencją podrażnienia oka jest na ogół zapalenie spojówek, które objawia się łzawieniem oraz zaczerwienieniem. Schorzenie to może trapić zwierzaka całymi latami, dopiero jednak interwencja lekarza, bądź też właściciela może je zatrzymać.

Leczenie: na wstępie warto zwrócić uwagę na to, że nieleczone Entropium prowadzić może nawet do utraty przez zwierzę wzroku. Najpierw bowiem uszkadza się rogówka, z czasem jednak uszkodzenia ulegają głębsze partie oka. Bardzo często diagnozuje się taką chorobę w młodym wieku zwierzęcia, co daje duże szanse na całkowite wyleczenie. Niekiedy schorzenie takie można wyleczyć dzięki użyciu kropli oraz antybiotyku. Czasem jednak konieczny jest zabieg chirurgiczny, mający na celu odchylenie powieki od oka.

Postępujący zanik siatkówki (PRA) Zaliczana do chorób dziedzicznych, których główną wadą jest to, że są nieuleczalne. PRA nie skupia się jedynie na jednej części oka zwierzęcia, definiuje ona bowiem szereg wad wrodzonych. Choroba ta powoduje degenerację fotoreceptorów, a więc uszkodzenie komórek, które niezdolne są do rozkładania zużytych części, a tym bardziej do produkcji nowych. Schorzenie to powoduje stopniowy zanik wzroku, który trwać może nawet kilka lat. Stopniowo pies zaczyna nie zauważać przedmiotów, będących w spoczynku, widząc przy tym te poruszające się.

Jaskra Choroba, którą możemy podzielić na dwa rodzaje: pierwotną i wtórną. Jaskra pierwotna pojawia się u zwierząt posiadających wrodzone zaburzenie kąta tęczówkowo-rogówkowego. Jeżeli chodzi natomiast o jaskrę wtórną, powstaje ona zazwyczaj w wyniku zmian anatomicznych, do których dochodzi po przebyciu jaskry pierwotnej. Obecnie uważana jest za jedną z najniebezpieczniejszych, gdyż nieleczona może przyczynić się do utraty wzroku. Szybka diagnoza oraz sprawne leczenie może jednak uratować wzrok zwierzęcia.

Zaćma Należy do chorób dziedzicznych, które atakują soczewkę oka. Czasem przyczyna choroby jest nabyta, a nie dziedziczna, a wywołać ja może zaburzenie przemiany materii, uraz lub podeszły wiek zwierzęcia. Jest to bardzo groźna choroba, która zwykle prowadzi do utraty wzroku przez zwierzę. Zaćma powoduje zmętnienie soczewki, czego konsekwencją jest częściowa lub całkowita nieprzezierność, a więc niedoprowadzanie promieni świetlnych w głąb oka. Niestety zaćma jest chorobą, która się nie cofa. Jedynym sposobem leczenia jest usunięcie zakażonej soczewki.

Zapalenie błony naczyniowej Jest to schorzenie, które podzielić możemy na infekcyjne oraz nie infekcyjne. Przyczyną zakażenia infekcyjnego mogą być: choroby bakteryjne, wirusowe, pierwotniakowi, grzybicze oraz riketsje. Jeżeli chodzi natomiast o nie infekcyjne wywołują je zazwyczaj: pasożyty, nowotwory oraz urazy.

Objawy:

- zaczerwienienie okaz,

- ból,

- światłowstręt,

- ciśnienie wewnątrzoczne

Leczenie: oczywiście rozpoczyna się je diagnozą, którą stawia się bazując na badaniach podstawowych zwierzęcia. Niekiedy weterynarz zleca również inne badania, mających na celu pomoc w trafnej diagnozie. Celem leczenia jest rozpoznanie przyczyny choroby oraz jej likwidacja.