Choroby uszu u kota

Problemy związany z chorobami usznymi zwierząt są jedną z najczęstszych przyczyn, które zmuszają właścicieli do wizyty w lecznicy. Jedynie choroby skórne są częstszą przyczyną takowych wizyt. Oznacza to więc, że z chorobami takimi boryka się niebotycznie duża liczba zwierząt, wśród których znajdują się również i koty. Często choroby uszne powiązane są z chorobami skórnymi takimi, jak np. grzybica czy świerzb. Warto wiedzieć, iż do większości dolegliwości usznych dochodzi nie w ciągu tygodnia, ale w ciągu kilku miesięcy, a nawet kilku lat. Informacja ta powinna skłonić właścicieli kotów do tego, by systematycznie oglądać swojego pupila, w celu ich wyeliminowania. Nieleczone choroby uszne prowadzą bowiem do bardzo poważnych następstw, które czasem bardzo trudno leczyć. Warto wiedzieć również o tym, że zdrowe ucho czyści się samo, bez ingerencji człowieka. Czyszczenie ucha pałeczką przez osobę niedoświadczoną może jedynie pogorszyć sytuację. Jeżeli jednak zauważymy, iż nasz pupil ciągle się drapie i potrząsa głową należy bezzwłocznie udać się do lekarza weterynarii, który zaleci odpowiednie leczenie.

Czym jest zapalenie ucha zewnętrznego?

Zapalenie ucha zewnętrznego jest najczęstszą chorobą, z jaką borykają się koty. Wywołać je mogą różne czynniki, które opiszę w kolejnej części. Co jednak ważne, gdy tylko zauważymy jakiekolwiek zmiany w małżowinie usznej, niezwłocznie należy udać się do weterynarza w celu zdiagnozowania choroby. Warto bowiem pamiętać, iż ucho zewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, jest najbardziej wysuniętą częścią ucha, która najbardziej narażona jest na bodźce zewnętrzne. Co więcej nieleczenie tej części ucha może mieć poważne konsekwencje, gdyż choroba może przenieść się na głębsze partie ucha.

Jakie są charakterystyczne objawy zapalenia ucha?

- najbardziej widocznym objawem jest ciągłe i często bolesne drapanie uszu przez kota,
- zmiana koloru wnętrza ucha,
- nieprzyjemny zapach,
- nadmierna produkcja woskowiny usznej,
- często z uszu wydobywają się ciemnobrunatne lub czarne skrzepy.

Przyczyny i leczenie

Najczęstszą przyczyną zapalenia ucha zewnętrznego są pasożyty takie, jak np. świerzbowiec. Atakują one szczególnie młode kocięta, jednak upodobały sobie również dorosłe osobniki. Kolejnymi aspektami, które powodują zapalenie ucha są choroby skórne, a także grzyby oraz bakterie (e.coli, gronkowce itp.). Często również do rozwoju choroby dochodzi poprzez kontakt kota z innym chorym zwierzęciem. Równie ważnym elementem jest rasa kota, a co za tym idzie szerokość przewodu słuchowego. Należy również uważać podczas ewentualnych kąpieli kota, gdyż wilgotność przewodu słuchowego powoduje rozwój choroby.

Leczeniem zapalenia ucha zewnętrznego zajmuje się wyłącznie lekarz weterynarii. Musi on postawić diagnozę, a następnie dobrać do niego odpowiednie leczenie. Leczenie takowe odbywa się zazwyczaj około 14 dni i niezbędne jest użycie antybiotyku dobranego przez weterynarza. Ponad to weterynarz przepisuje również środki służące do płukania zakażonego miejsca takie, jak krople miejscowe. Droższe warianty oferują również w swoim składzie środki pomocnicze przeciwgrzybiczne oraz przeciwpasożytnicze. Jeżeli takie zabiegi nie pomogą lekarza zmuszony będzie do przeprowadzenia operacji skutkującej odsłonięciem przewodu słuchowego, która zapewni odpowiednią wentylację ucha.

Konsekwencje nieleczonego zapalenia ucha zewnętrznego:

Krwiak ucha jest jednym z najczęstszych powikłań po przebytej chorobie ucha zewnętrznego. Do jego wywołania dochodzi poprzez uszkodzenie przez kota wewnętrznej strony ucha za pomocą pazurów, bądź też innym czynnością, jakie wykonuje kot chcąc ulżyć uciążliwemu swędzeniu. Jeżeli właściciel stwierdzi takowy krwiak należy skontaktować się z lekarzem, który przeprowadzi operacyjnie zabieg jego usunięcia.

Zapalenie ucha środkowego jest konsekwencją nieleczonego zapalenia ucha zewnętrznego, jednak wywołać je może również przedostanie się patogenów z gardła do ucha środkowego. Zapalenie takie jest zdecydowanie bardziej groźne i bolesne dla kota. Objawy w większości pozostają takie same jak przy zapaleniu ucha zewnętrznego, jednak dochodzi do nich jeszcze zespół Hornera, który zaobserwować możemy poprzez zaobserwowanie u kota opadającej powieki czy zapadnięcie całej gałki ocznej. Leczenie odbywa się antybiotykowo, a nadzoruje je lekarz weterynarii.

Zapalenie ucha wewnętrznego jest z kolei powikłaniem wynikającym z nieleczenia, bądź też zbyt późnego zaobserwowania zapalenia ucha środkowego. Głównymi objawami są zaburzenia równowagi, wymioty czy nawet porażenie części pyska. Leczenie w przypadku takiego zapalenia jest długotrwałe i konieczne jest zastosowanie silnych antybiotyków. Trzeba jednak przyznać, iż pełne wyleczenie kota nie zawsze dochodzi do skutku.