Resekcja ucha u królika

Resekcja ucha u królika – czym jest i kiedy się ją stosuje?

W Polsce z roku na rok wzrasta liczba szczęśliwych właścicieli królików domowych. Wiąże się to z całą pewnością z ich przyjazną naturą oraz różnorodnością ras, wśród których każdy znajdzie odpowiednią dla siebie. Szczególnie jednak częstym gatunkiem, na jaki decydują się właściciele jest ten o nazwie Baranek. Cechuje go pokaźna masa ciała oraz śliczne, zwisające uszy. Z uwagi na wzrost zainteresowania owymi zwierzętami w lecznicach zauważyć można zwiększoną liczbę króliczych pacjentów. Oczywiście spowodowane jest to troską ich właścicieli, którzy pieczołowicie dbają o ich zdrowie. Żyjemy bowiem w czasach, w których właściciele szybciej i częściej, niż kilkanaście lat temu, dostrzegają niepokojące objawy choroby, a co za tym idzie od razu udają się do lekarza weterynarii. Obecnie najczęstszą dolegliwością, która atakuje króliki domowe jest zapalenie ucha. Nieleczona niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego też tak ważne jest systematyczne sprawdzanie stanu zdrowia króliczych uchu. Są jednak pewne gatunki królików, u których niezwykle ciężko jest wyleczyć owe zapalenie ucha oraz które chorują na nie zdecydowanie częściej, niż jakikolwiek inna rasa królika domowego. Takim właśnie gatunkiem jest wspomniany wcześniej Baranek, który posiada bardzo złą wentylację ucha spowodowaną ciasnym kanałem słuchowym. Niemożność dotarcia do ogniska chorobowego prowadzi na ogół do ciągłych nawrotów choroby. Kiedy więc kanał słuchowy jest zapchany nagromadzoną ropą, a co za tym idzie leki nie docierają do miejsca zapalnego, jedyną alternatywą okazuję się resekcja ucha. Resekcja, zwana również procedurą Zeppa, jest zabiegiem chirurgicznym, który ma na celu wspomaganie leczenia farmaceutycznego. Zabieg sam w sobie nie jest bowiem gwarancją sukcesu. Ma on jedynie na celu zwiększenie drożności kanału słuchowego, czego konsekwencją jest lepsza wentylacja ucha.

Kiedy należy zdecydować się na resekcje?

Resekcja, jak już wspomniałam, jest dodatkowym sposobem leczenia, który stosuje się, aby zwiększyć dopływ powietrza do ucha. Jeżeli natomiast lekarz weterynarii zdiagnozuje zapalenie ucha królika, pierwszą czynnością na jaką się zdecyduje jest przepisanie antybiotyków, które aplikuje się do wnętrza ucha. Jeżeli jednak antybiotyki takie nie pomagają, bądź też choroba ciągle nawraca, jest to sygnał do przeprowadzenia zabiegu resekcji.

Przeciwwskazania

Głównym czynnikiem, oczywiście nie licząc złego stanu zdrowia zwierzęcia, uniemożliwiającym przeprowadzenie zabiegu resekcji są zmiany, do jakich doszło w poziomym kanale słuchowym, spowodowane długim nieleczonym narastaniem choroby.

Przebieg zabiegu

Jak już Państwu wiadomo celem zabiegu resekcji jest zwiększenie wentylacji kanału słuchowego. Udrożnienie ucha królika przyczynia się bezpośrednio do lepszej aplikacji antybiotyków w miejsce zapalne. Dodatkowo również zmniejsza się temperatura oraz wilgotność wnętrza kanału słuchowego, co prowadzi automatycznie do stworzenia niekorzystnych warunków rozwojowych dla bakterii oraz grzybów. Jak więc wykonuje się resekcje ucha królika? Pierwszą rzeczą, od której zaczyna weterynarz jest podanie królikowi środków nasennych. Zabieg ten bowiem wykonuje się w pełnej narkozie zwierzęcia. Następnie po wygoleniu miejsca wokół otworu usznego, weterynarz dokonuje nacięcia, którego celem jest usunięcie części skóry, chrząstki oraz kanału słuchowego. Tworzy to nowe wejście do wnętrza ucha królika, odsłaniające część kanału poziomego. Po zakończonym zabiegu lekarz weterynarii podaje pacjentowi odpowiedni antybiotyk oraz środki przeciwbólowe, które złagodzą skutki operacyjne.

Opieka pooperacyjna

Najważniejszą rzeczą, o której musi pamiętać właściciel operowanego królika jest podawanie mu po zabiegu przepisanych antybiotyków oraz środków przeciwbólowych. Jest to o tyle ważne ze względu na fakt, iż króliki są szczególnie wrażliwe na ból, a co za tym idzie całkowicie tracą apetyt. Jeżeli natomiast nie będą otrzymywały odpowiedniego pokarmu ich leczenie będzie się przedłużało. W miejscu rany często pojawiają się strupki, których usuwanie nie jest zalecane. Najprawdopodobniej same odpadną, a jeżeli nie, usunie je weterynarz podczas zdjęcia szwów.