Nieświeży psi oddech

Psy należą obecnie do najchętniej wybieranych zwierząt domowych, jakie upodobali sobie ludzie na całym świecie. Dzieje się tak głównie za sprawą ich przyjaznej natury oraz miłości, jaką darzą swoich właścicieli. Niestety czasami piękne chwile, jakie spędza się ze swoim pupilem na zabawach oraz pieszczotach mogą zostać zepsute w momencie, gdy poczujemy nieświeży oddech psa na swojej twarzy. Może się to niektórym z Państwa wydać śmieszne, jednak nie zawsze takie jest, gdyż czasami zwiastuje obecność poważnych dolegliwości. Niemniej jednak prawie zawsze śmierdzący oddech wywołany jest rożnymi pochodnymi siarki oraz siarkowodoru, które powstają podczas rozkładu białek.

Przyczyny nieświeżego psiego oddechu:

- Brak odpowiedniej higieny jest jedną z podstawowych przyczyn występowania nieświeżego oddechu. Jest rzeczą normalną, że po każdym posiłku, między zębami pozostają jakieś resztki jedzenia. Jeżeli jednak resztki te nie zostaną usunięte mogą stać się podłożem do rozwoju bakterii oraz grzybów, które jak wiadomo są podstawą nieświeżego oddechu. Szczególnie śmierdzącymi resztkami jedzenia okazują się te zbudowane z białek, dlatego też należy zwrócić na nie szczególną uwagę,

- Kamień nazębny jest równie częstą przyczyną nieświeżego oddechu, co brak odpowiedniej higieny. Niemal każde zwierzę prędzej czy później zetknie się z tym problemem, dlatego też należy regularnie sprawdzać stan uzębienia zwierzęcia, by w porę zdiagnozować pierwsze objawy choroby zębów. Bardzo łatwo jest go zauważyć, gdyż widoczny jest pod postacią żółtawego nalotu. Warto wiedzieć, że nieleczony kamień nazębny może prowadzić do poważniejszych chorób takich jak chociażby zapalenie dziąseł, które to z kolei powoduje przykry zapach wydobywający się z psiego pyska,

- Niewydolność nerek również może okazać się przyczyną nieświeżego oddechu, jednak by ją zdiagnozować należy udać się do lekarza weterynarii, który zleci odpowiednie badania,

- Mocznica jest bezpośrednio połączona z niewydolnością nerek. Jeżeli bowiem zdiagnozuje się niewydolność nerek, a do tego dojdą również inne objawy takie, jak wymioty, biegunka czy ogólne osłabienie pupila, jest to sygnał dla jego właściciela, że należy niezwłocznie udać się do weterynarza, który przebada psa pod kątem mocznicy,

- Zaburzenia pracy wątroby wywołane są różnymi czynnikami. Jednym z nich jest nadmiar węglowodanów, jakie przyjmuje pies razem z posiłkiem. Warto bowiem przypomnieć, że psy posiadają inny układ pokarmowy od człowieka i w ich przypadku węglowodany są praktycznie całkowicie zbędne. Kolejnym czynnikiem wywołującym nieświeży oddech może być zaburzenie pracy wątroby. Aby jednak poprawnie zdiagnozować tą przypadłość niezbędne są badania krwi. Nieprawidłowa praca wspomnianych narządów wewnętrznych jest bezpośrednią przyczyną niezwykle cuchnącego oddechu,

- Cukrzyca w niektórych przypadkach również i ona może stać się przyczyną przykrego zapachu wydobywającego się psiego pyska. Oczywiście potrzebne są badania krwi, by wyeliminować ową przypadłość,

Sposoby leczenia oraz profilaktyka

Dla wielu z Państwa problem nieświeżego oddechu pupila jest rzeczą nieprzyjemną i ciężką do zniesienia wyłącznie dla Państwa. Bardzo często problem ten jest bagatelizowany, a często nawet całkowicie ignorowany. Jest to oczywiście zachowanie, jakie nie może mieć miejsca. Nigdy bowiem nie wiadomo, co jest przyczyną nieświeżego oddechu, a często, jak Państwo sami mieli sposobność przeczytać powyżej, może to być pierwszy sygnał poważniejszej choroby, która może trapić Państwa psa. Ważne jest więc udanie się do lecznicy, w celu obejrzenia psa przez specjalistę. Jeżeli weterynarz zauważy objawy świadczące o istnieniu poważniejszej choroby skieruje psa na dalsze badania. Jeżeli natomiast stwierdzi jedynie nagromadzoną ilość kamienia nazębnego, zleci zapewne przeprowadzenie zabiegu jego usunięcia. Proceder ten wykonuje się za pomocą ultradźwięków oraz przy pełnej narkozie zwierzęcia. Owa narkoza czasami może okazać się jednak zbyt niebezpieczna dla psa, wtedy weterynarz proponuje inny sposób leczenia. Bardzo ważna jest również profilaktyka, a więc zabiegi, które mają na celu zapobieganie powstania problemu nieświeżego oddechu. Jedną z bardziej istotnych rzeczy, które mogą pomóc w profilaktyce, są wszelkiego rodzaju kości surowe, które podczas gryzienia ich przez psy, usuwają zbędny kamień nazębny. Oprócz kości surowych, w sklepach zoologicznych dostępne są również specjalne kości, gryzaki, a nawet szczoteczki i pasty do zębów oczywiście odpowiednie dla psów. Równie pomocna może okazać się zmiana diety psa. Oczywiście mam tu na myśli eliminację, bądź też ograniczenie, węglowodanów, bez których, jak już wspomniałam, pies może bez problemu funkcjonować.