Zabieg - Sterylizacja suki

Czym jest sterylizacja suki?

Podobnie jak kastracja jest to zabieg chirurgiczny, którego celem jest ubezpłodnienie suczki. Obecnie jest to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych w gabinetach weterynaryjnych w całej Polsce, jak również, wbrew poglądom wielu właścicieli, należy do jednego z bezpieczniejszych. Jedyną osobą uprawnioną do wykonywania takowego procederu jest lekarz weterynarii. Sterylizację rozpoczyna się od podania suczce narkozy, która wprowadzi ją w stan całkowitego uśpienia. Następnie, po dokładnej dezynfekcji miejsca od pępka do spojenia łonowego, weterynarz dokonuje cięcia o rozwartości 4-6 cm i usuwa macicę, jajowody oraz jajniki, a następnie zaszywa miejsce. Po zakończonym zabiegu podaje środek przeciwbólowy oraz przepisuje odpowiednie antybiotyki, które przyspieszą proces gojenia się rany. Niezwykle ważną rzeczą jest również założenie suczce kołnierza ochronnego, który uniemożliwi jej rozlizanie rany. Po kilku dniach od zabiegu należy udać się do lekarza na wizytę kontrolną, a po kolejnych 3-4 na zdjęcie szwów.

W jakim wieku wykonywać zabieg sterylizacji?

Istnieje wiele teorii dotyczących tego kiedy powinno się dokonywać sterylizacji suczek, spróbuję więc obalić niektóre z nich. Po pierwsze suczka nie musi mieć jednego miotu szczeniąt przed zabiegiem. Co więcej, brak takowej ciąży zmniejsza w ryzyko wystąpienia w przyszłości ewentualnej ciąży urojonej oraz groźnych nowotworów takich, jak ropomacicze czy guzy sutków. Ponad to ciąża niesie za sobą ryzyko wystąpienia ewentualnych powikłań. Jeżeli chodzi natomiast o pytanie czy sterylizować suczkę przed cieczką czy po niej odpowiedź brzmi przed. Oczywiście nie jest to wymóg, ale z badań wynika, iż zdecydowanie zmniejsza się wtedy ryzyko wystąpienia guzów sutków. Tak więc najdogodniejszym terminem wykonania zabiegu jest okres między 5. a 6. miesiącem życia. Jeżeli chodzi natomiast o dojrzałe suki należy skontaktować się uprzednio z lekarzem weterynarii.

Od czego zacząć?

Oczywiście pierwszą rzeczą, jaką powinna zrobić osoba zainteresowana przeprowadzeniem zabiegu sterylizacji na swoim pupilu, jest kontakt z weterynarzem. Jeżeli nie ma on żadnych przeciwwskazań zleca na ogół przeprowadzenie kontrolnych badań krwi, dzięki którym, w razie ewentualnych powikłań operacyjnych, będzie mógł szybko i sprawnie zareagować. Warto również pamiętać, iż suczka powinna być na czczo przed zabiegiem.

Pozytywne skutki kastracji:

- zapobiega niechcianym ciążom, które niosą za sobą pewne ryzyko wystąpienia komplikacji,
- zapobiega pojawieniu się na świecie kolejnych szczeniąt, dla których bardzo ciężko jest obecnie znaleźć dom,
- likwiduje niemal do zera wystąpienie nowotworów oraz innym groźnych chorób, do których zaliczyć możemy ropomacicze czy chociażby guzy sutków,
- likwiduje problemy związane z cieczką suki, a co za tym idzie z natrętnymi adoratorami,
- zapobiega problemom związanym z ciążą urojoną,

Negatywne skutki kastracji:

- podobnie jak kastracja jest to zabieg nieodwracalny,
- podanie narkozy oraz sam zabieg wiąże się z minimalnym ryzykiem wystąpienia komplikacji.